Bolile colecistului – Tratamentul chirurgical si laparoscopic

//Bolile colecistului – Tratamentul chirurgical si laparoscopic

Bolile colecistului – Tratamentul chirurgical si laparoscopic

Bolile colecistului sunt multiple: inflamatorii (colecistită acută sau cronică), litiaza biliară sau calculii biliari (pietre la fiere), dischinezie biliară ( fiere leneșă).

Colecistul (vezica biliară), denumit eronat în popor  fiere sau bila este un organ situat în hipocondrul drept, sub ficat,  lipit de fața viscerală a acestuia.

Colecistectomia reprezintă o intervenție chirurgicală prin care se îndepărtează colecistul sau vezica biliară. Este cea mai frecventă operație efectuată la nivel mondial.

Se poate trăi fără colecist, deoarece acesta nu este un organ vital! Viața fără colecist este absolut normală, stilul de viață individual nu este modificat.

ANATOMIE ȘI FIZIOLOGIE

Colecistul reprezintă locul de depozitare al bilei, care este secretată în ficat, depozitată în colecist și eliberată în intestinul subțire după fiecare masă, unde contribuie la digestie.  .

După operația de colecistectomie, bila se va elimina permanent în intestinul subțire ceea ce poate duce la senzație de balonare sau modificare a tranzitului intestinal, simptome ce dispar în 2-3 săptămâni de la operație, odată ce organismal se obișnuiește cu noua stare de fapt.

CINE POATE BENEFICIA DE ACEASTĂ OPERAȚIE?

• Pacienții cu litiază biliară simptomatică ( pietre la fiere care au făcut cel puțin o colică);
  • Pacienții cu diskinezie biliară (bilă leneșă);
  • Colecistita acută și cronică;
  • Complicații ale celor de mai sus.

Nu există un consens legat de pacienții cu calculi biliari (pietre) care nu au avut nici o simptomatologie, unele ghiduri internationale recomandă supraveghere și intervenție chirurgicală doar în momentul apariției simptomelor pe când alte ghiduri recomandă direct colecistectomie.

Bolile colecistului – Tratamentul chirurgical

METODA CLASICĂpresupune o incizie de aproximativ 10-15 cm în partea dreaptă a abdomenului superior prin care va fi îndepărtată vezica biliară.

Este folosită doar în imposibilitatea efectuării colecistectomiei laparoscopice, din diverse motive : aderențe abdominale imposibil de disecat laparoscopic ,ori încazul în care anatomia vezicii biliare este modificată ca formă, dimensiune ,etc

Perioada de internare și recuperare în spital este variabilă, media fiind undeva la 3-4 zile.

METODA LAPAROSCOPICĂreprezintă standardul de aur pentru rezolvarea problemelor biliare. Presupune 4 mini incizii (2 de 10mm și 2 de 5mm) prin care se introduc instrumentele necesare efectuării operației.

Se poate face în spitalizare de zi (pacientul pleacă acasă în ziua cu operația) sau cu externare în ziua urmatoare.

Bolile colecistului – Complicații

Riscul apariției complicațiilor este relativ scăzut, dar nu imposibil, prin urmare pot fi întâlnite următoarele:

• sângerarea post operatorie;
  • complicații ale anesteziei generale;
  • infecții, embolii;
  • leziuni ale căilor biliare principale;
  • tromboze venoase.

Autor: Dr. Bogdan Amza

In cadrul clinicii VenArt acest tip de intervenții sunt realizate de către: Dr. Jérôme Cau, Prof. Dr. Ion Aurel Mironiuc, Dr. Marius Fodor, Dr. Dragos Valean, Prof. Dr. Aurel Andercou, Dr. Radu Seicean, Dr. Bogdan Amza, Dr. Vasile Bintintan, Dr. Florin Mihaileanu, Dr. Ignat Florin Laurentiu.

Informații și programări

Clinica VenArt Cluj