Ce este fibromul uterin? Adesea persoanele de sex feminin aflate în perioada reproductivă pot dezvolta fibroame uterine, care sunt creșteri necanceroase formate în pereții uterului. Deși dimensiunile lor pot varia de la un nivel microscopic, nedetectabil de ochiul uman și pot ajunge până la mase voluminoase care pot distorsiona și mări uterul, fibroamele uterine nu sunt asociate cu un risc mai crescut de cancer uterin și rareori devin canceroase.

Fribrom uterin

Fibromul uterin – simptome

Este important de știut că în majoritatea cazurilor, fibroamele uterine, mai ales cele de dimensiuni relativ mici, trec neobservate și fără niciun simptom. De aceea, este important consultul ginecologic anual, astfel ca în cazul apariției unei anormalități, aceasta să poată fi ținută sub control sau tratată.
În cazurile în care apariția fibroamelor uterine este însoțită de simptome, acestea pot varia în funcție de mărimea, numărul și localizarea fibroamelor.

La femeile care prezintă simptome, cele mai comune includ:

•  Sângerări menstruale abundente;
  •  Perioadele menstruale prelungite (mai mult de 7 zile);
  • Presiune sau durere pelvină;
  • Urinare frecventă;
  • Urinare dificilă;
  • Constipație;
  • Dureri de spate sau dureri de picioare.

Rareori, un fibrom poate provoca simptome de complicație, dureri acute atunci când este afectată vascularizația sangvină a fibromului, iar acesta începe să moară.

Care sunt cauzele apariției fibromului uterin?

Apariția fibroamelor uterine are o cauză încă necunoscută, însă cercetarea și experiența clinică indică unii factori posibili:

• Estrogenul și progesteronul, cei doi hormoni secretați de ovar, care stimulează dezvoltarea mucoasei uterine pentru a-l pregăti pentru posibila sarcină, par să aibă un rol în creșterea fibroamelor. Fibromul conține mai mulți receptori pentru estrogen și progesteron decât celulele musculare uterine normale. Fibroamele tind să se micșoreze după menopauză din cauza scăderii producției de hormoni.
  • Componenta genetică. După analiza unor fibroame, s-a constatat că multe dintre ele conțin celule care prezintă modificări genetice care diferă de celulele musculare uterine normale.
  • Diferiți factori de creștere. Substanțele care promovează creșterea în organism și menținerea țesuturilor, cum ar fi factorul de creștere insulin-like, pot afecta creșterea fibromului uterin.
  • Matricea extracelulară. Matricea extracelulară este materialul care umple spațiul dintre celule și le menține împreună, legate unele de celelalte. În cadrul fibroamelor, s-a constatat o creștere semnificativă în cantitatea matricii extracelulare.

Fibromul uterin – tratament

Fibroamele uterine sunt descoperite deseori accidental, în timpul controalelor de rutină în care medicul dumneavoastră ar putea simți iregularități în structura uterului, care sugerează prezența fibroamelor.

Pentru a trata fibroamele uterine nu există un tratament universal folosit- există mai multe opțiuni de tratament în funcție de caracterul acestora și fiecare pacient în parte.

Multe femei care suferă de această afecțiune nu prezintă simptome sau simptomele prezente sunt ușoare și nu le afectează calitatea vieții, aleg să nu intervină deloc. Fibroamele nu sunt canceroase. Rareori interferează cu sarcina. De obicei cresc lent sau deloc – și tind să se micșoreze după menopauză, când scad nivelurile de hormoni ai reproducerii. În cazul în care vă aflați în această situație, este totuși necesar să efectuați controale regulate pentru monitorizarea evoluției fibromului.

Dacă fibroamul uterin este însoțit și de simptome ușoare, medicul vă poate recomanda medicație pentru a-l ameliora. În ceea ce privește durerea cauzată de acestea, se pot lua medicamente fără prescripție medical, cum ar fi Ibuprofen sau Paracetamol. De asemenea, sunt recomandate și suplimentele de fier în cazul sângerărilor abudente din timpul menstruației pentru a evita anemia cauzată de pierderea prea mare de sânge.

Cele mai uzual folosite metode în controlul fibroamelor sunt cele în mod obișnuit folosite ca metodă anticoncepțională. Contraceptivele orale cu doză mică de hormoni nu numai că pot stopa creșterea fibroamelor, ci ajută și la controlul sângerărilor abudente și reglarea menstruației. Acest lucru este valabil și pentru alte metode folosite, cum ar fi injecțiile cu progesteron sau dispozitivele intrauterine, cunoscute și ca sterilet (de exemplu Mirena).

Printre alte medicamente frecvent utilizate pentru tratarea fibroamelor se numără și hormonii agoniști de gonadotropină (care au aceleași efecte ca gonadotropina). Acestea, administrate prin injecție, spray nazal sau implanturi, pot duce la micsorarea fibroamelor. Uneori hormonii pot fi folosiți și înainte de intervenția chirurgicală pentru îndepărtarea mai ușoară a acestora. Efectele secundare pot include bufeuri, depresie, insomnia, scăderea libidoului și dureri articulare, însă majoritatea femeilor le tolerează foarte bine.

În ultimă instanță, dacă prezentați simptome moderate spre severe și celelalte tratamente nu au dat rezultate, cea mai bună opțiune ar putea fi o intervenție chirurgicală. Variantele includ:

Fibromul uterin – operație

• Miomectomia – îndepărtarea fibroamelor fără scoaterea țesutului sănătos al uterului, potrivită pentru femeile care doresc copii sau din alte motive doresc să-și păstreze uterul;
  • Histerectomia – intervenție majoră pentru îndepărtarea totală a uterului;
  • Ablația endometrială- o intervenție minoră prin care mucoasa uterului este îndepărtată sau distrusă pentru a controla sângerările foarte abundente;
  • Mioliza – intervenție în cadrul căreia un ac este introdus în fibroame, de obicei ghidat laparoscopic, iar curentul electric sau înghețul sunt folosite pentru a le distruge;
  • Embolizarea fibromului uterin- intervenție prin care e blocată alimentarea cu sânge a fibromului prin blocarea vaselor se sânge învecinate, ducând la micșorarea acestuia.

Evaluați opțiunile împreună cu medicul dumneavoastră și decideți care dintre ele este cea mai potrivită. Clinica Venart este specializata in chirurgie ginecologica si in ginecologia oncologica.

Datorita medicilor cu o vasta experienta si a tehnicilor medicale inovatoare, asiguram o experienta operatorie la cele mai inalte standarde de calitate, cu rezultate exceptionale pe termen lung in tratarea afectiunilor ginecologice. Aflati mai multe in sectiune de ginecologie oncologica a clinicii noastre.

Afectează fibromul uterin fertilitatea femeilor?

Fibromul uterin în sarcină

În funcție de dimensiunile și localizarea fibromului uterin, acesta ar putea modifica mărimea cavității uterului și afecta posibilitatea unei femei de a avea copii. Dacă acestea sunt localizate în exteriorul uterului și nu au dimensiuni semnificative, fertilitatea femeii nu este afectată, iar fibromul poate fi chiar micșorat cu ajutorul hormonilor secretați în timpul sarcinii.

Fibromul uterin și viața sexuală

Există mai multe teorii care încearcă să explice cum apariția fibroamelor uterine poate duce la infertilitate, printre care se numără și:

• Schimbările apărute la nivelul colului uterin pot afecta procentul de spermatozoizi care ajung să fecundeze ovulul;
  • Schimbările apărute la forma uterului pot interfera cu mișcările spermei sau ale embrionului, odată format;
  • Trompele pot fi blocate de către fibromul uterin;
  • Fibromul poate afecta grosimea mucoasei cavității uterine;
  • Este afectată vascularizația cavității uterine și implantarea embrionului nu poate avea loc.