Deși cancerul ovarian este unul dintre cele mai frecvente tipuri de cancer întâlnit în rândul femeilor, deseori evoluează neobservat până la depistarea sa în stadiul 3 sau 4, moment în care este foarte dificil de tratat. Controlul ginecologic regulat pentru indicarea precoce a oricărui defect și informarea despre sănătatea reproductivă a femeii ar putea duce la evitarea acestui diagnostic cu un astfel de impact.

Clinica VenArt este specializată în chirurgie ginecologică și în ginecologia oncologică.

Datorită medicilor cu o vastă experiență și a tehnicilor medicale inovatoare, asigurăm o experiență operatorie la cele mai înalte standarde de calitate, cu rezultate excepționale pe termen lung în tratarea afecțiunilor ginecologice. Pentru mai multe detalii accesați secția de ginecologie oncologica a clinicii noastre.

Ce este cancerul ovarian?

Cancerul ovarian este tipul de cancer care apare pe unul sau pe ambele ovare, rezultat din celule canceroase care s-au dezvoltat anormal, crescând incontrolabil și care au capacitatea de a invada alte părți ale corpului.

Sistemul reproducător al femeii - ilustrație a cancerului ovarian - patru stadii care menționează ovarele - regiunea pelviană - mucoasa abdomenului și metastazele

Care sunt semnele precoce și cum depistăm cancerul ovarian?

Cancerul ovarian debutează deseori cu simptomatic, dar acestea sunt de cele mai multe ori vagi și ajung să fie trecute cu vederea. Atfel că, doar un procent de 20% dintre cazuri au fost detectate într-o etapă incipientă. Testele de screening sunt efectuate pentru a putea detecta cancerul înainte că pacientul să prezinte simptome.

Semnele timpurii in cancerul ovarian includ:

• Balonare
  • Presiune sau durere abdominală
  • Imposibilitatea sau dificultatea de a mânca
  • Senzație rapidă de sațietate
  • Creșterea frecvenței urinare
  • Creșterea impulsului de a urina

Alte simptome ce pot indica cancerul ovarian?

• Oboseală
  • Indigestie
  • Reflux sau arsuri gastrice
  • Constipație
  • Dureri de spate
  • Menstruații neregulate
  • Dureri în timpul actului sexual
  • Dermatomiozită (o boală inflamatorie rară care poate provoca erupții cutanate, slăbiciune musculară și mușchi inflamați)

Majoritatea dintre aceste simptome sunt comune și pot apărea din mai multe motive și o mulțime de femei au unele dintre aceste probleme la un moment dat fără să sufere de cancer ovarian. Pe lângă asta, aceste tipuri de simptome sunt adesea temporare și răspund la tratamentele de bază în majoritatea cazurilor.

Astfel, dacă se observă că simptomele de mai sus persistă sau devin mai severe și nu cedează la tratament, ar fi indicat să fie luată în considerare și posibilitatea unui cancer. Simptomele devin de obicei mai severe pe măsură ce tumora crește. În acest moment, cancerul s-a răspândit și în afara ovarelor, ceea ce face mult mai dificilă tratarea eficientă.

De aceea, desi nu există un test screening specific pentru detectarea acestuia, există unele metode care ne pot ajuta în evaluarea riscului de cancer ovarian și depistarea acestuia într-un stadiu incipient, când poate fi tratat cu succes. Cum putem reduce riscul de a face cancer endometrial?

Ce opțiuni de tratament există pentru cancerul ovarian?

Tratamentul aplicat în cazul cancerului ovarian depinde de stadiul și de cât de mult s-a răspândit cancerul. Este nevoie de o echipă de medici care va stabili un plan de tratament în funcție de nevoile și situația pacientului. Cel mai probabil, acest plan va include două sau mai multe din următoarele:

• Chimioterapie
  • Intervenție chirurgicală
  • Terapie țintită
  • Terapie hormonală

Principala metodă de abordare a cancerului ovarian este cea chirurgicală. Scopul operației este acela de a îndepărta tumora, însă adesea este necesară efectuarea histerectomiei, care constă în îndepărtarea completă a uterului. În anumite stadii este recomandată îndepărtarea atât a ovarelor, cât și a trompelor uterine, a ganglionilor limfatici învecinați și a altor țesuturi pelviene.

Terapiile țintite, cum ar fi chimioterapia, atacă celulele canceroase în timp ce afectează puțin celulele normale din corp.

În funcție de particularitățile cancerului la nivelul ovarului, rata de supraviețuire în urma unui cancer de stadiu 4 variază între 17% pentru o tumoră epitelială invazivă și 69% în cazul unui cancer al celulelor germinative. De aceea, este important la consultul anual ginecologic, mai ales în prezența unor simptome sugestive, să se efectueze și unul dintre testele de mai sus pentru excluderea riscului de cancer ovarian.

Efectuarea testului Papanicolau anual nu ne ferește de posibilitatea de a dezvolta o tumoră, astfel încât acesta detectează anormalități doar în celulele de la nivelul colului uterin.

Cum se poate stabili stadiul de evoluție al cancerului ovarian

Stadiul 1
Cancerul ovarian în stadiul 1 are trei substadii:

• Cancerul este limitat sau localizat la un ovar.
  • Cancerul este în ambele ovare.
  • Există, de asemenea, celule canceroase în exteriorul ovarului.

Stadiul 2
În stadiul 2, tumora s-a răspândit în alte structuri pelvine. Are două substadii:

• Cancerul ovarian s-a răspândit în uter sau în trompele uterine.
  • Cancerul ovarian s-a răspândit în vezică sau rect.

Stadiul 3
Cancerul ovarian în stadiul 3 are trei substadii:

• Cancerul s-a răspândit microscopic dincolo de pelvis până la căptușeala abdomenului și a ganglionilor limfatici din abdomen.
  • Celulele canceroase s-au răspândit dincolo de pelvis până la căptușeala abdomenului și sunt vizibile cu ochiul liber, dar măsoară mai puțin de 2 cm.
  • Depozitele de cancer de cel puțin 3/4 cm sunt observate pe abdomen sau în afara splinei sau ficatului. Cu toate acestea, cancerul nu se află în splină sau ficat.

Stadiul 4
În stadiul 4, tumora s-a metastazat sau s-a răspândit dincolo de pelvis, abdomen și ganglioni limfatici la ficat sau plămâni. Există două substadii:

• 4A, celulele canceroase se află în fluidul din jurul plămânilor.
  • 4B, cel mai avansat stadiu, celulele au ajuns în interiorul splinei sau ficatului sau chiar în alte organe îndepărtate, cum ar fi pielea sau creierul.

Riscul de a dezvolta acest tip de cancer are un important determinism genetic, astfel că testarea markerului tumoral CA 125 poate fi folosită dacă pacientele sunt suspecte de cancer ovarian. De asemenea, desi pot fi considerate banale, trebuie raportate simptomele medicului dumneavoastră, care să exclude posibilitatea cancerului ovarian prin unul dintre următoarele teste:

• Examen pelvian pentru detectarea oricărei anormalități apărute în structura organelor pelviene.
  • Ecografie transvaginală – un tip de test imagistic folosit în vizualizarea organelor de reproducere, inclusive a ovarelor. Acesta nu poate depista și caracterul malign al tumorilor.
  • CT abdominal
  • Biopsie – folosită deseori după un test de imagistică, pentru a determina dacă masa formată pe ovar este canceroasă sau necanceroasă. În cazul în care tumora este una benignă, poartă denumirea de chist ovarian și în cele mai multe cazuri nu este periculos.