Ce este sforăitul și care este cel mai optim tratament pentru sforăit? Sforăitul este sunetul răgușit sau dur care apare atunci când aerul curge pe lângă țesuturile relaxate din gât, provocând vibrația țesuturilor în timp ce respirați.

Aproape toată lumea sforăie din când în când, dar pentru unii oameni poate fi o problemă cronică. Uneori poate indica, de asemenea, o stare gravă de sănătate. În plus, sforăitul poate fi o pacoste pentru partenerul de viaţă.

Modificările stilului de viață, cum ar fi pierderea în greutate, evitarea alcoolului aproape de culcare sau dormitul pe o partea, pot ajuta la atenuarea sforăitului.

În plus, exita dispozitive medicale și intervenții chirurgicale care pot fi folosite ca tratament pentru sforăit. Cu toate acestea, ele nu sunt potrivite sau necesare pentru toate persoanele care sforăie.

Articol recomandat: Polipii nazali pot trece neobservați, pot degenera în afecțiuni destul de grave, care complică tratamentul și afectează în mod direct calitatea vieții pacientului.

Care sunt simptomele specifice sforăitului?

Sforăitul este adesea asociat cu o tulburare de somn numită apnee obstructivă în somn (OSA). Nu toate persoanele care sforăie au OSA, dar dacă sforăitul este însoțit de oricare dintre următoarele simptome, poate fi o indicație să consultați un medic pentru o evaluare ulterioară:

• Pauze de respirație în timpul somnului;
  • Somnolență excesivă în timpul zilei;
  • Dificultate de concentrare;
  • Dureri de cap prezente dimineața;
  • Durere în gât la trezire;
  • Somn agitat;
  • Gâfâit sau senzaţii de sufocare în timpul somnului;
  • Tensiune arterială crescută;
  • Dureri toracice prezente noaptea;
  • Sforăitul este atât de puternic încât perturbă somnul partenerului.

Sforaitul la copii

• Atenție redusă;
  • Probleme comportamentale sau performanțe slabe la școală;
  • Sindromul de Deficit de Atenție/Hiperreactivitate (ADHD) la copii cu Sindrom de Apnee de Somn.

Apneea obstructivă în somn este adesea caracterizată prin sforăit puternic urmat de perioade de tăcere când respirația se oprește sau încetineşte.

În cele din urmă, această reducere sau pauză în respirație poate semnala pacientului să se trezească, acesta trezindu-se cu un oftat puternic sau scoţând un sunet gâfâit.

Este posibil să dormiți ușor din cauza somnului întrerupt. Acest model al pauzelor de respirație poate fi repetat de multe ori în timpul nopții.

Persoanele cu apnee obstructivă în somn au de obicei perioade când respirația încetinește sau se oprește de cel puțin cinci ori în fiecare oră de somn, astfel, găsirea unui tratament pentru sforăit fiind absolut necesară.

Care sunt cauzele apariţiei sforăitului?

Sforăitul poate fi cauzat de o serie de factori, cum ar fi anatomia gurii și a sinusurilor, consumul de alcool, alergii, răceală și greutate.

Când dormiți și treceți de la un somn ușor la un somn profund, mușchii din acoperișul gurii (palatul moale), limba și gâtul se relaxează. Țesuturile din gât se pot relaxa suficient încât să blocheze parțial căile respiratorii și să vibreze.

Cu cât căile respiratorii sunt mai înguste, cu atât devine mai puternic fluxul de aer. Acest lucru mărește vibrațiile țesuturilor, ceea ce face ca sforăitul să crească mai tare recomandat fiind un tratament pentru sforăit.

Imaginea evidențiază diferența între un sept nazal deviat și un sept nazal normal. Ilustrează impactul structural al deviației septului nazal care provoaca sforait și necesitatea unui tratament adecvat.

Factori care pot afecta căile respiratorii și pot provoca apariţia sforăitului

Anatomia gurii: Persoanele care au palatul moale scăzut și gros pot suferi de sforăit, deoarece această caracteristică poate restrânge căile respiratorii. Persoanele supraponderale pot avea țesuturi suplimentare în partea din spate a gâtului, care le pot restrânge căile respiratorii. La fel, dacă bucata de țesut triunghiulară atârnată de palatul moale (uvula) este alungită, fluxul de aer poate fi obstrucționat, ducând apoi la sforăit.

Consumul de alcool: Sforăitul poate fi provocat și prin consumul excesiv de alcool, mai ales înainte de culcare. Alcoolul are capabilitatea de a relaxa mușchii gâtului și de a scade apărarea naturală împotriva obstrucției căilor respiratorii.

Probleme nazale: Congestia nazală cronică sau o partiție strâmbă între nări (sept nazal deviat) pot contribui la apariţia sforăitului.

Privarea de somn: lipsa somnului suficient poate duce la relaxarea gâtului .

Poziția de somn: Sforăitul este de obicei cel mai frecvent și cel mai puternic la persoanele care obişnuiesc să doarmă pe spate, deoarece efectul gravitației asupra gâtului îngustează căile respiratorii.

Care sunt complicaţiile provocate de sforăit?

Sforăitul obișnuit poate fi mai mult decât o simplă pacoste. În afară de perturbarea somnului unui partener de pat, dacă sforăitul este asociat cu OSA, este posibil să aveţi un risc crescut de a dezvolta şi alte complicații, inclusiv:

• Somnolență în timpul zilei;
  • Frustare şi furie frecvente;
  • Dificultate de concentrare;
  • Un risc mai mare de hipertensiune arterială, afecțiuni cardiace și accident vascular cerebral;
  • Un risc crescut de probleme de comportament, cum ar fi agresivitatea sau problemele de învățare, la copii;
  • Un risc crescut de a face accidente auto din cauza lipsei de somn.

Sforăitul poate provoca

• Risc crescut de accidente rutiere datorită lipsei de somn;
  • Creșterea tensiunii arteriale;
  • Lipsa de aer în timpul somnului.

Cum se diagnostichează sforăitul?

Examen fizic

Pentru a diagnostica starea dumneavoastră, medicul vă va analiza semnele și simptomele prezente, dar și istoricul medical. De asemenea, medicul va efectua un examen fizic pe baza căruia va recomanda un tratament pentru sforăit.

Imagistica

Medicul vă poate solicita un test imagistic, cum ar fi o ecografie cu raze X, o scanare computerizată cu tomografie sau imagistica prin rezonanță magnetică. Aceste teste verifică structura căilor respiratorii pentru a depista diverse probleme, precum un sept deviat.

Studiul somnului

În funcție de severitatea sforăitului și de alte simptome prezente, medicul poate dori să efectueze un studiu de somn. Studiile privind somnul se pot face uneori acasă.

Cu toate acestea, în funcție de celelalte probleme medicale și de alte simptome ale somnului, poate fi necesar să rămâneți internat peste noapte pentru a fi supus unei analize aprofundate a respirației în timpul somnului, numita polisomnografie.

În timpul studiului de somn, sunt înregistrate următoarele informații:

• Undele cerebrale;
  • Nivelul de oxigen din sânge;
  • Ritmul cardiac;
  • Rata de respiraţie;
  • Etapele somnului;
  • Mișcări ale ochilor și picioarelor.

Metode de tratament pentru sforăit

Sforăitul frecvent poate fi mai mult decât o simpla bătaie de cap. Studii recente au evidențiat faptul că sforăitul frecvent cu sau fară apariția Sindromului de Apnee în Somn poate crește riscul de hipertensiune arterială sau accident vascular cerebral de aceea se recomandă un tratament pentru sforăit cât mai repede posibil.

Medicul poate da câteva sfaturi de schimbare a stilului de viaţă care pot ajuta la ameliorarea sforăitului. Totuşi, în cazul în care sforăitul nu este cauzat de factori influenţabili ( consumarea de alcool, obezitatea, dormitul pe spate), ci este influenţat de diverse afecţiuni maxilo-faciale, acesta poate recomanda diverse proceduri chirurgicale cum ar fi rinoseptoplastia ca metodă de tratament pentru sforăit.

De exemplu, într-o procedură numită uvulopalatofaringoplastie (UPPP), vi se administrează anestezice generale, iar chirurgul va strânge și va tăia excesul de țesuturi din gât – un tip de lifting facial pentru gât.

O altă procedură numită avans maxilomandibular (MMA) implică deplasarea maxilarelor superioare și inferioare înainte, ceea ce ajută la deschiderea căilor respiratorii. Ablația țesutului prin radiofrecvență utilizează un semnal de radiofrecvență de intensitate redusă pentru a micșora țesutul din palatul moale, limba sau nasul.

O nouă tehnică chirurgicală numită stimulare a nervului hipoglossal utilizează un stimul aplicat pe nerv care controlează mișcarea înainte a limbii, astfel încât limba să nu blocheze căile respiratorii atunci când respirați.

Putem scăpa de sforăit cu ajutorul rinoseptoplastiei?

Dacă sforăitul este cauzat de o problemă structurală a nasului, care poate fi corectată chirurgical, este posibilă utilizarea rinoseptoplastiei ca metodă de tratament pentru sforăit. Este posibil să fie necesară îndepărtarea unor cartilaje pentru a deschide căile respiratorii sau pentru a îndrepta septul, astfel încât să respirați mai ușor. Rinoseptoplastia poate ajuta chiar şi la tratarea apneei de somn prin întărirea căilor respiratorii, astfel încât acestea să nu cedeze și să vă blocheze respirația în timp ce dormiți.

Cu toate acestea, dacă sforăitul este legat de o problemă precum astmul, alergiile sau supraponderabilitatea, rinoseptoplastia nu vă va putea ajuta. Chiar dacă intervenția chirurgicală (rinoseptoplastia) vă poate reduce sforăitul prin abordarea oricăror probleme structurale, exista posibilitatea să sforăiți din alte motive. Chirurgul vă va putea spune dacă rinoseptoplastia vă poate ajuta în tratarea sforăitului.

Cum se desfăşoară operaţia de rinoseptoplastie?

Când este rinoseptoplastia folosită ca tratament pentru sforăit?

Chirurgia pentru repararea unui sept deviat se efectuează de obicei într-un ambulatoriu, sub anestezie locală sau generală. În timpul unei septoplastii, septul este îndreptat și poziționat spre centrul nasului. Acest lucru poate necesita ca chirurgul să îndepărteze părți ale septului pentru a le așeza în poziția corectă și pentru a elimina obstrucția.

Chirurgul lucrează prin incizii făcute în interiorul nasului, fără a lăsa cicatrici vizibile în urmă. Beneficiile suplimentare includ mai puțină durere, mai puține vânătăi și umflături postoperatorii și o perioadă mai scurtă de recuperare.

Dacă combinați septoplastia și rinoplastia, chirurgul va lua măsuri suplimentare pentru a vă îmbunătăți nasul în conformitate cu obiectivele definite în timpul consultării. Rinoseptoplastia este o procedură extrem de personală, adaptată la anatomia feței și la preferințele estetice ale fiecărui pacient.

Pe lângă corectarea respirației afectate de defecte structurale, rinoseptoplastia poate îmbunătăți asimetria nazală, dimensiunea nasului în raport cu echilibrul feței, cocoașele sau depresiunile de pe puntea nazală, dimensiunea sau poziția nărilor și dimensiunea sau forma vârfului nazal şi poate fi un tratament pentru sforăit. Rinoseptoplastia poate fi efectuată ca o procedură închisă, în care incizii sunt ascunse în interiorul nasului său ca o procedură deschisă, în care se face o incizie peste columelă, puntea îngustă de țesut care separă nările.

Rinoseptoplastia ca metodă de tratament pentru sforăit?

Ați putea lua în considerare rinoseptoplastia dacă:

• Aveți un sept deviat care cauzează dificultăți de respirație;
  • Sforăiţi excesiv;
  • Sunteţi nefumător;
  • Doriți să vă îmbunătățiți atât aspectul, cât și funcția nasului.

De asemenea, dacă medicul vă diagnostichează cu un sept deviat care cauzează sforăit sau dificultăți de respirație, puteţi apela la o rinoseptoplastia ca metoda de tratament pentru sforăit.