Laparoscopia de diagnosticare este o procedură care permite medicului să se uite direct la conținutul abdomenului sau al pelvisului.

Cum se efectuează testul

Procedura se face, de obicei, în spital sau într-un centru chirurgical ambulatoriu, sub anestezie generală (în timp ce dormiți și nu simțiți durere). Procedura se efectuează în felul următor:

• Chirurgul face o mică tăietură (incizie) sub buric.
  • În incizie se introduce un ac sau un tub găurit numit trocar. Prin ac sau tub se introduce dioxid de carbon gazos în abdomen. Gazul ajută la extinderea zonei, oferindu-i chirurgului mai mult spațiu de lucru și îl ajută pe acesta să vadă mai clar organele.
  • O cameră video minusculă (laparoscop) este apoi plasată prin trocar și este folosită pentru a vedea interiorul pelvisului și al abdomenului dumneavoastră. Pot fi făcute mai multe tăieturi mici dacă sunt necesare alte instrumente pentru a vedea mai bine anumite organe.
  • Dacă vi se face o laparoscopie de diagnosticare ginecologică, se poate injecta un colorant în colul uterin pentru ca chirurgul să poată vedea trompele uterine.
  • După examinare, gazul, laparoscopul și instrumentele sunt îndepărtate, iar tăieturile sunt închise. Veți avea bandaje peste acele zone.

Cum să vă pregătiți pentru laparoscopie de diagnosticare

Urmați instrucțiunile de a nu mânca și bea înainte de operație.

Este posibil să fie nevoie să nu mai luați medicamente, inclusiv analgezice narcotice, în ziua examinării sau înainte de aceasta. NU schimbați sau întrerupeți administrarea medicamentelor fără a discuta mai întâi cu furnizorul de asistență medicală.

Urmați orice alte instrucțiuni privind modul de pregătire pentru procedură.

Ce veți simti?

Nu veți simți nicio durere în timpul procedurii. După aceea, este posibil ca inciziile să fie dureroase. Medicul dumneavoastră vă poate prescrie un analgezic.

De asemenea, este posibil să aveți dureri de umăr timp de câteva zile. Gazul utilizat în timpul procedurii poate irita diafragma, care are unii dintre aceiași nervi ca și umărul. De asemenea, este posibil să aveți o dorință crescută de a urina, deoarece gazul poate exercita presiune asupra vezicii urinare.

Vă veți recupera timp de câteva ore la spital înainte de a pleca acasă. Probabil că nu veți rămâne peste noapte după o laparoscopie.

Nu vi se va permite să conduceți acasă. Cineva trebuie să fie disponibil pentru a vă duce acasă după procedură.

De ce se efectuează testul

Laparoscopia de diagnosticare se face adesea pentru următoarele:

• Găsirea cauzei durerii sau a unei excrescențe în abdomen și în zona pelviană atunci când rezultatele radiografiei sau ale ecografiei nu sunt clare.
  • După un accident, pentru a vedea dacă există leziuni ale vreunui organ din abdomen.
  • Înainte de procedurile de tratare a cancerului pentru a afla dacă cancerul s-a răspândit. Dacă da, tratamentul se va schimba.

Rezultate normale

Laparoscopie de diagnosticare este normală dacă nu există sânge în abdomen, nu există hernii, nu există obstrucție intestinală și nu există cancer în niciun organ vizibil. Uterul, trompele uterine și ovarele sunt de dimensiuni, formă și culoare normale. Ficatul este normal.

Ce înseamnă rezultatele anormale

Rezultatele anormale pentru laparoscopie de diagnosticare se pot datora unui număr de afecțiuni diferite, inclusiv:

• Țesut cicatricial în interiorul abdomenului sau pelvisului (aderențe)
  • Apendicită
  • Celule din interiorul uterului care cresc în alte zone (endometrioză)
  • Inflamație a vezicii biliare (colecistită)
  • Chisturi ovariene sau cancer al ovarului
  • Infecție a uterului, a ovarelor sau a trompelor uterine (boală inflamatorie pelvină)
  • Semne de leziune
  • Răspândirea cancerului
  • Tumori
  • Tumori necanceroase ale uterului, cum ar fi fibroamele

Riscuri pentru laparoscopie de diagnosticare

Există un risc de infecție. Este posibil să primiți antibiotice pentru a preveni această complicație.

Există riscul de a perfora un organ. Acest lucru ar putea cauza scurgerea conținutului intestinelor. De asemenea, ar putea exista o sângerare în cavitatea abdominală. Aceste complicații ar putea duce la o intervenție chirurgicală deschisă imediată (laparotomie).

Este posibil ca laparoscopia de diagnosticare să nu fie posibilă dacă aveți intestinul umflat, lichid în abdomen (ascită) sau dacă ați suferit o intervenție chirurgicală în trecut.