Septoplastie, este necesara cand un sept este deviat, dacă este strâmb sau îndoit în loc să fie drept. În cazul unei deviații de sept, poate fi blocată una sau ambele camere ale nasului și pot apărea probleme cu respirația. Deviația de sept poate să apară în urma unei leziuni, dar poate, de asemenea, să crească în mod natural.

Septoplastie – Ce este deviația de sept?

În mod normal, peretele despărțitor dintre orificiile nazale (nări) este drept. În cazul în care acesta este deplasat către stânga sau către dreapta, înseamnă că suferiți de deviație de sept. Din cauză că peretele nu este drept, una dintre nări este mai îngustă decât cealaltă, iar asta duce la dificultăți în respirație, mai ales dacă deviația de sept este gravă.

Principalele cauze ale deviației de sept

Multe persoane care suferă de deviație de sept s-au născut cu asta.

La alte persoane însă poate să apară de-a lungul vieții din cauza unor leziuni la nivelul nasului. Aceste leziuni pot fi provocate de sporturile de contact sau de accidentări.

De asemenea, odată ce înaintați în vârstă, structura nasului dumneavoastră poate să sufere modificări. Dacă există deja o deviație de sept, care însă nu vă creează mari disconforturi, există posibilitatea ca aceasta să se agraveze.

De asemenea, dacă suferiți de inflamații la nivelul nasului din cauza unei rinite sau rinosinuzite, atunci nările se pot îngusta și mai mult și astfel să apară obstrucția nazală care vă va cauza probleme cu respirația.

Complicații cauzate de deviația de sept

În cazul în care deviația de sept duce la obstrucție nazală, pot să apară diferite probleme:

• Senzație de presiune sau congestie (înfundare) în nări
  • Uscarea gurii din cauză că nu puteți respira pe nas
  • Tulburări ale somnului provocate de dificultatea în respirație

Care sunt simptomele deviației de sept

În cele mai multe cazuri, deviația de sept nu prezintă simptome, mai ales dacă este o formă ușoară, iar calitatea vieții dumneavoastră nu este afectată. Însă, în cazul unei deviații de sept serioase, puteți să vă confruntați cu următoarele simptome:

• Dificultăți respiratorii (care se accentuează din cauza unei răceli sau a alergiilor)
  • Sângerări nazale
  • Senzația de uscăciune a nărilor
  • Respirație zgomotoasă sau sforăit în timpul somnului
  • Nas înfundat
  • Infecții ale sinusurilor

De asemenea, dacă simțiți că doar în anumite poziții puteți respira bine în timpului somnului, se poate să fie un simptom al deviației de sept.

Desigur, există situații în care una dintre nări se înfundă, dar acest proces este unul normal (purtând numele de ciclu nazal), însă în mod normal nu ar trebui să vă producă disconfort. În cazul în care sesizați că se întâmplă frecvent și este deranjant, există posibilitatea să aveți obstrucție nazală.

În funcție de gravitatea deviației de sept, pot să apară dureri faciale, sângerări nazale frecvente și sinusuri infectate des.

Cum se diagnostichează deviația de sept?

Pentru a dagnostica deviația de sept, medicul va studia istoricul dumneavoastră medical pentru a determina care sunt simptomele specifice. După aceea, medicul dumneavoastră va efectua o rinoscopie, adică vă va examina nările cu ajutorul lui specul nazal pentru a determina care este poziția septului nazal și care este impactul acesteia asupra dimensiunilor nărilor.

Tratament pentru deviația de sept

De cele mai multe ori, dacă deviația de sept nu creează disconfort și nu afectează calitatea vieții, nu necesită tratament. Însă dacă aveți simptome, medicul poate să vă recomande să administrați diferite medicamente precum:

• Decongestionante (pastile sau spray) – pentru reducerea inflamațiilor de la nivelul țesutului nazal și pentru a ușura respirația.
  • Antihistaminice – pentru a preveni simptomele specifice alergiilor
  • Spray nazal cu corticosteroizi – ajută la reducerea inflamațiilor și la drenajul (scurgerea substanțelor) nărilor.

Trebuie să țineți cont însă că administrarea acestor medicamente la recomandarea medicului au scopul de a ameliora simptomele dumneavoastră, dar nu corectează deviația de sept.

Septoplastie sau operația de deviație de sept

În cazul în care simptomele deviației de sept nu se ameliorează în urma administrării tratamentului indicat de medic, acesta vă va sugera să optați pentru septoplastie (operație de deviație de sept), mai ales dacă apar simptome care vă afectează calitatea vieții (tulburări de somn, dureri de cap, stări de oboseală).

Cum pregătim noi pacientii pentru septoplastie?

Este recomandat ca înainte de operația de deviație de sept să nu administrați medicamente antiinflamatoare (care reduc inflamații), precum aspirina sau ibuprofen pentru o perioadă de cel puțin două săptămâni. Este indicat ca nici după operație să nu administrați astfel de medicamente pentru aceeași perioadă de timp.

Aceste medicamente pot să crească riscuri de sângerări.

De asemenea, pentru ca operația să decurgă fără probleme, este indicat să evitați fumatul.

Ce se întâmplă în timpul operației de deviație de sept?

Medicul dumneavoastră vă va face o anestezie locală sau generală, după care, în timpul procedurii, vă va îndrepta și repoziționa septul nazal pentru ca acesta să fie în centrul nasului.

De multe ori este nevoie ca o parte din cartilaj sau os să fie îndepărtat pentru ca medicul dumneavoastră să vă poate poziționa corect septul nazal. De asemenea, acesta s-ar putea să opteze pentru inserarea de atele de silicon care au rolul de a susține septul nazal.

Septoplastia durează aproximativ o oră și jumătate. Uneori, operația de deviație de sept poate fi însoțită și de o rinoplastie (remodelare a nasului).

Medicul vă va recomanda să rămâneți în spital o zi sau două pentru a vă monitoriza și pentru a se asigura că nu există complicații.

Există posibilitatea să apară complicații în cazul septoplastiei?

Deoarece este vorba de o operație chirurgicală, există posibilitatea să apară unele complicații precum:

• Modificarea aspectului nasului;
  • Sângerare excesivă;
  • Persistența problemelor;
  • Diminuarea mirosului;
  • Amorțeala temporară în partea superioară a cavității bucale;
  • Hematom septal (aglomerare de sânge, chist).

Cu toate acestea, complicațiile se întâlnesc rar, septoplastie fiindcă o procedură sigură pentru majoritatea persoanelor care suferă de deviație de sept.

Cât durează recuperarea după o septoplastie la noi?

Procesul de recuperare variază de la o persoană la alta și poate dura între patru și șase săptămâni. De asemenea, septul devine complet stabil abia după trei sau șase luni de la intervenția chirurgicală.
În timpul recuperării, medicul vă va recomanda să administrați medicamente care vor reduce riscul apariției unei infecții, dar și pentru a diminua disconfortul.

De asemenea, după operația de deviație de sept este recomandat să nu vă suflați nasul, să țineți capul cât mai ridicat în timpul somnului, să evitați exercițiile fizice intense, să aveți grijă să nu vă loviți nasul.

De asemenea, timp de o săptămâna după septoplastie este recomandat repausul la pat, să nu faceți efort fizic și să dormiți într-un spațiu ferit de praf și noxe pentru a evita sângerări nazale.

De ce să alegeți Clinica VenArt pentru o operație de deviație de sept?

În cazul în care ați observat simptome specifice deviației de sept, puteți să apelați cu încredere la medicii VenArt pentru a vă diagnostica cu exactitate.

La Clinica VenArt, suntem experți în septoplastie, medicii noștri având zeci de ani de experiență și fiind specializați în clinici renumite din Europa și SUA.

Medicii noștri vă vor spune care este cea mai bună opțiune pentru dumneavoastră și dacă este nevoie să apelați la o operație de deviație de sept sau este suficient tratamentul medicamentos pentru ameliorarea simptomelor.

Dacă doriți o consultație, nu ezitați să ne contactați.