Hernia hiatală reprezintă protruzia sau întoarcerea porțiunii superioare a stomacului în cavitatea toracică, prin orificiul diafragmatic ( hiatal) care realizează comunicarea aceasteia cu cavitatea abdominală.

Care sunt tipurile de hernii hiatale:

• Prin alunecare – reprezintă întoarcerea joncțiunii eso-gastrice;
  • Paraesofagiană – reprezintă întoarcerea unei porțiunii a stomacului;
  • Mixtă – combinația celor două de mai sus.

Tipuri de Hernie Hiatala

Aflati mai multe despre hernii: Hernia – Tipuri de hernii, simptome, complicatii, tratament

Cea mai frecventă formă de hernie hiatală este cea prin alunecare. Forma paraesofagiană este întâlnită mai puțin, dar poate da complicații grave, precum strangularea sau obstruarea la nivelul tubului digestiv.

Aceată anomalie poate fi clasificată și în funcție de dimensiunea herniei (porțiunii care se întoarce). Hernia hiatală mică poate fi prezentă la o mare parte a pacienților fără ca aceștia să resimtă nicio problema sau simptom. În schimb, o hernie mare poate cauza discomfort pacienților, prin permiterea conținutului gastric de a se întoarce în etajele superioare ale tubului digestiv.

Care sunt simptomele și complicațiile herniei hiatale?

Majoritatea herniilor mici nu cauzează niciun discomfort pacientului. Însă hernia hiatală mare poate cauza:

• Senzația de arsură gastrică, numită pirozis, agravată de aplecarea în față sau de întindere pe spate;
  • Durere în piept sau abdominală, de multe ori după masă;
  • Regurgitare de lichide sau alimente;
  • Întoarcerea acidului gastric în esofag;
  • Dificultăți la înghițire;
  • Dificultăți de respirație;
  • Voma cu sânge, asemănătoare zațului de cafea, sau apariția scaunului de culoare neagră, care poate indica o hemoragie gastro-intestinală;
  • Senzația de plenitudine stomacală și sațietate precoce în timpul mesei.

Complicațiile pe care hernia hiatală le poate aduce sunt hemoragia, din cauza căreia pacienții se pot simți obosiți din cauza pierderii de sânge. Această hemoragie survine în urma lezării tubului digestiv de marginile orificiului diafragmatic.

În unele cazuri o hernie paraesofagiană se poate strânge excesiv la locul de alunecare în cavitatea toracică și să rămână acolo (incarcerare). În această situație peretele gastric va primi mai puțin sânge, devenind în continuare strangulată. Pacienții vor resimți o durere severă în piept și dificultate accentuata la înghițire. Desigur, în acest moment este necesar tratamentul medical imediat.

Care sunt cauzele herniei hiatale?

Cauza exactă a acestei anomalii nu este în totalitate cunoscută. Cu toate acestea, există anumite cazuri care pot duce la apariția acesteia:

• Injurii, cum ar fi traumatismele sau un istoric de intervenții chirurgicale;
  • Presiunea ridicată din abdomen, cauzată de ridicarea obiectelor grele sau de naștere precum si obezitatea (articol recomandat: Care sunt beneficiile interventiei chirurgicale bariatrice VIDEO);
  • Prezența de la naștere a unui inel diafragmatic mărit în diametru.

Pe langă aceste cauze, pot fi prezenți și factorii de risc: fumatul, vârsta înaintată.

Cum este diagnosticată hernia hiatală?

În primul rând, medicul dumneavoastră vă va întreba dacă a-ți prezentat simptomele descrise anterior. În continuare, vor putea fi incluse anumite modalități de diagnosticare paraclinice cum ar fi:

• Endoscopia digestivă superioară – medicul vă va introduce un tub subțire în cavitatea bucală, prevăzut cu o cameră de filmat în vârf, care va transmite imagini în timp real ale esofagului și stomacului; se va putea observa orice modificare a structurii tubului digestiv.
  • Radiografia cu Bariu – vi se va cere să beți o soluție care conține bariu, iar apoi vi se va realiza radiografia, obținându-se imagini care vor permite medicului să vadă așezarea tubului digestiv.

Care sunt opțiunile de tratament ale herniei hiatale?

Hernia hiatală tratament: În funcție de severitatea simptomelor, se va recomanda prescrierea unui tratament medicamentos sau operația chirurgicală.

Tratamentul medicamentos

Va încercarca înlaturarea simptomelor cum sunt pirozisul și refluxul acid, utilizând medicamente antiacide (neutralizează aciditatea gastrică), medicamente care reduc producția acidă a stomacului, medicamente care vor bloca producția acidă a stomacului și vor permite vindecarea esofagului.

Tratamentul chirurgical

Este necesar în cazul în care simptomele sunt severe, medicația nu are efectul dorit sau există riscul apariției complicațiilor. Chirurgia generala este o sectie deosebit de importanta a clinicii VenArt. Mai multe detalii in sectiunea chirurgie generala.

hernia hiatala operatie
Tratamentul chirurgical al herniei hiatale

Cum se desfășoară intervenția chirurgicală?

Există 3 modalități de abordare a herniei hiatale: operația deschisă, laparoscopică sau endoluminală. În toate cazurile este nevoie de anestezie generală.

Operația laparoscopică

Această intervenție este minim invazivă, fiind necesare doar câteva mici incizii la nivelul abdomenului. Prin acestea, chirurgul va introduce laparoscopul, care este un tub subțire prevăzut cu o sursă de lumină și o cameră de filmat. Astfel, se va face repararea herniei și, eventual, întărirea orificiului diafragmatic pentru a preveni revenirea stomacului.

Operația laparoscopică a herniei hiatale are anumite avantaje în plus față de celelalte abordări chirurgicale:

• Risc mai mic de infecție;
  • Mai puțin dureroasă;
  • Cicatrici mai puțin vizibile;
  • Recuperare mai rapida ;
  • Rezultate mai bune.

Operația deschisă

Aceasta este o abordare mult mai invazivă, deoarece necesită realizarea unei incizii mari pentru repararea herniei. Scopul chirurgului este de a poziționa stomacul la locul său și de a-l înfășura în jurul porțiunii distale a esofagului pentru a întări pereții tubului digestiv de la acest nivel, astfel împiedicându-se revenirea acidului gastric în esofag.

Fundoplicarea endoluminală

Această abordare este una mai nouă și este cea mai puțin invazivă dintre opțiuni. Nu se vor realiza incizii, în schimb se va introduce un endoscop în esofag. După care chirurgul va atașa niște clipuri de mici dimensiuni la locul în care esofagul întâlnește stomacul. Aceste clipuri vor preveni revenirea acidului și mâncării înapoi în esofag. De mentionat ca aceasta interventie se poate realiza doar la anumiti pacienti.

Un clișeu medical spune că cel mai bun tratament este prevenția, cu toate acestea hernia hiatală este greu de prevenit. Astfel în acest caz sfatul medical este de a le spune pacienților să minimalizeze factori care pot crește riscul de apariție ai bolii: să evite sedentarismul, să nu se întindă imediat dupa masă, să nu practice activități sportive imediat după masă, ci să aștepte 2-3 ore.

Tipuri de hernii: cauze, simptome, tratament

Dr. Oleg Cebotari

Doctorand in Stiinte Medicale cu teza de doctorat intitulata „Rezectiile intestinale in bolile inflamatorii intestinale nespecifice”, Dr. Cebotari beneficiaza de o pregatire postuniversitara vasta, efectuand cursuri de specializare atat in tara cat si in strainatate, Germania Heidelberg.

Cu un spirit tanar si inovativ, realizeaza cu rezultate de exceptie proceduri chirurgicale atat in domeniul chirurgiei clasice, cat si al chirurgiei laparoscopice, fiind considerat un nume de referinta in specialitatea sa.

Simptomele Herniei Hiatale

Majoritatea pacientilor cu hernie hiatala prin alunecare sunt asimptomatici, dar uneori pot aparea durere toracica si alte simptome de RGE (reflux gastro-esofagian). Hernia hiatala paraesofagiana este in general asimptomatica, dar, spre deosebire de hernia hiatala prin alunecare, se poate incarcera si strangula. Ambele tipuri de hernii hiatale pot degenera o hemoragie digestiva masiva sau oculta.

Diagnosticul de Hernie Hiatala

O hernie hiatala mare este de obicei evidentiata accidental prin examen radiologic toracic. Hernia hiatala de mici dimensiuni este diagnosticata prin tranzit baritat.

Hernia Hiatala poate fi clasificara astfel:

• Prin alunecare (axiala, cardio-esofagiana) cand trece si sfincterul superior, numit cardia, impreuna cu stomacul torace;
  • Prin rostogolire (paraesofagiana) – cand fundul stomacului trece in torace pe langa esofag, fara cardia;
  • Mixte.

Complicatiile Herniei Paraesofagiene

Cele mai frecvente sunt microhemoragiile digestive cu aparitia anemiei secundare, care se identifica la 55% din cazuri. Pe potiunea de stomac herniata, pot aparea ulcere, care la randul lor se pot complica prin hemoragii sau perforatie.

Volvulusul gastric (rasucirea stomacului in jurul axei sale) este o complicatie majora care se manifesta prin 3 semne:

• Durere intensa;
  • Efort de varsatura ineficient;
  • Imposibilitatea plasarii sondei gastrice.

Pe tranzitul baritat se vad distinctiv 2 pungi suprapuse, cu nivel lichidian. Daca pe volvulus apare si strangularea, pacientul poate prezenta si semne toracice (respiratie dificila cu zgomote anormale la baza plamanilor). Cea mai fatala complicatie este necroza asociata cu perforatie (cu mortalitate de 50%).