Ce este vezica biliară? Colecistul (vezica biliară), denumit eronat în popor fiere sau bilă este un organ situat în hipocondrul drept, sub ficat, lipit de fața viscerală a acestuia. Colecistectomia reprezintă o intervenție chirurgicală prin care se îndepărtează colecistul sau vezica biliară. Este cea mai frecventă operație efectuată la nivel mondial.

Unde este situata vezica biliară

Vezica biliară (sau colecistul) este situată în fosa colecistului de pe fața inferioară a ficatului. Vezica este specifică vertebratelor. Este unită cu ficatul, de unde primește bila, și cu duodenul, unde o eliberează.

Care sunt bolile vezicii biliare, colecistului

Bolile colecistului sunt multiple: inflamatorii (colecistită acută sau cronică), litiaza biliară sau calculii biliari (pietre la fiere), dischinezie biliară ( fiere leneșă).

Vezica biliară – Simptome

De la o banală colică la o criză de colecistită acută nu e decât un pas. Simptomele sunt cam aceleaşi iar durerea nu cedează la nimic. Pe măsură ce fierea se relaxează, durerea pune stăpânire pe regiunea buricului şi ajunge chiar şi în partea stângă, alertând şi pancreasul. Febra vine să completeze „tabloul”, frisoanele o acompaniază, la fel ca şi paloarea tenului, uneori cu tendinţe către icter. În asemenea cazuri, se va cere neapărat avizul medicului, cât mai urgent cu putinţă! Persoanele mai în vârstă, care manifestă frisoane, dau astfel semnale de alarmă, aşa că trebuie duse imediat la spital. Greaţa şi voma sunt prezente şi ele, iar vărsăturile dese dau semne că un calcul „se plimbă” în voie.

Dacă regiunea ficatului se contractă, fiind tot mai tare la palpat, poate fi vorba despre o peritonită biliară. Important de ştiut e faptul că o colecistită acută se poate confunda uşor cu pancreatita, ulcerul perforat, apendicita acută, pielonefrita, infarctul de miocard, pneumonia bazală.

Se poate trăi fără vezica biliară (colecist)

Da. Se poate trăi fără vezica biliară deoarece acesta nu este un organ vital! Viața fără colecist este absolut normală, stilul de viață individual nu este modificat. După operația de colecistectomie, bila se va elimina permanent în intestinul subțire ceea ce poate duce la senzație de balonare sau modificare a tranzitului intestinal, simptome ce dispar în 2-3 săptămâni de la operație, odată ce organismal se obișnuiește cu noua stare de fapt.

Căror tipuri de pacienți li se adresează operația de colecist?

• Pacienții cu litiază biliară simptomatică ( pietre la fiere care au făcut cel puțin o colică);
  • Pacienții cu diskinezie biliară (bilă leneșă);
  • Colecistita acută și cronică;
  • Complicații ale celor de mai sus.

Nu există un consens legat de pacienții cu calculi biliari (pietre) care nu au avut nici o simptomatologie, unele ghiduri internationale recomandă supraveghere și intervenție chirurgicală doar în momentul apariției simptomelor pe când alte ghiduri recomandă direct colecistectomie.

Tipuri de tratament chirurgical al vezicii biliare

METODA LAPAROSCOPICĂ – reprezintă standardul de aur pentru rezolvarea problemelor biliare. Presupune 4 mini incizii (2 de 10mm și 2 de 5mm) prin care se introduc instrumentele necesare efectuării operației.

Se poate face în spitalizare de zi (pacientul pleacă acasă în ziua cu operația) sau cu externare în ziua urmatoare.

METODA CLASICĂ – presupune o incizie de aproximativ 10-15 cm în partea dreaptă a abdomenului superior prin care va fi îndepărtată vezica biliară.

Este folosită doar în imposibilitatea efectuării colecistectomiei laparoscopice, din diverse motive : aderențe abdominale imposibil de disecat laparoscopic, ori încazul în care anatomia vezicii biliare este modificată ca formă, dimensiune ,etc

Perioada de internare și recuperare în spital este variabilă, media fiind undeva la 3-4 zile.

Vezica biliară – Complicații chirurgicale

Riscul apariției complicațiilor vezicii biliare este relativ scăzut, dar nu imposibil, prin urmare pot fi întâlnite următoarele:

• sângerarea post operatorie;
  • complicații ale anesteziei generale;
  • infecții,
  • embolii;
  • leziuni ale căilor biliare principale;
  • tromboze venoase.

Nu încerca niciodată să te tratezi la domiciliu, când te confrunţi cu o colică biliară, chiar dacă nu eşti la prima suferinţă de acest gen. Ca să nu ajungi în impas, evită grăsimile, prăjelile, sosurile, ciocolata, alcoolul în exces. În unele cazuri, se impune intervenţia chirurgicală de urgenţă.

Articol recomandat: Boala hemoroidala – Cauze, preventie, complicatii, tratament